torstai 30. heinäkuuta 2015

Lääkärissä

Eilen siis kävin siellä työterveyshuollon lääkärillä. Odotukset oli ihan korkealla, koska se edellinen työterveyshoitaja oli niin ymmärtäväinen tästä mun tilanteesta. Aikaisemmin en siis oo tämän työterveyshuollon palveluja käyttäny, terveenä oon pysyny :)

Edellinen yö oli ihan yhtä tuskaa. Selkään sattui ja lantio puutui ihan vähän väliä. Käveleksin siis pitkin yötä täällä asunnossa ja tuskailin väsymystä. Jonkun tunnin sain vain nukuttua, ja olo oli aamulla aivan kamala. En siis todellakaan mennyt aamuksi yrittämään töihin. Bussimatka lääkäriin kestää n. tunnin ja se oli myös yhtä tuskaa, se istuminen alkaa heti sattumaan ja vihlomaan tonne ihan alaselkään, häntäluun tienoille. Olin aivan tuskainen kun vihdoin pääsin lääkärin odotuspenkille kärvistelemään.

No, lääkäri oli nainen (onneksi!), mutta meillä oli jonkin sortin kielimuuri, sillä hän oli ilmeisesti venäläistaustainen. Selvitin ongelmaani hänelle, että töissä olo ei nyt oikein onnistu, sillä joudun siellä paljon istumaan, omaa vastaanottoa kun pidän. Hän vain totesi, ettei raskaus ole sairaus, eikä työterveyshuollossa kuulemma hoideta tällaisia akuutteja sairastapauksia. Selvitin hänelle, että tänne minut juuri oli ohjattu, sillä asia koskee työssäjaksamista. No, hän ei ymmärtänyt. Itsepä olen raskaaksi hankkiuttunut ja nyt mun tulis vaan kestää nää kivut ja sinnitellä töissä. Tällaisen kuvan mä sain. Joo, ja mun kenkien syytä on myös, että kärsin selkäkivuista. Ballerinat eivät kuulemma ole sopivat kengät raskaana olevalle. Pitäisi kuulemma olla vähän korkoa kengissä, jotta ryhti parantuisi. Tietääkseni mun ryhdissä ei oo ongelmaa, ja ihan kun oisin jostain lukenu, että korot saattaa jopa lisätä selkäkipuja! Ota tästä nyt selvää. Panacodia hän oli kirjoittamassa mulle kipuihin, kun ei toi 3g Panadolia enää oikein tunnu missään. Onneksi hän kuitenkin tarkisti, onko sitä sopivaa vielä käyttää, kohta kun alkaa viimeinen trimesteri. Tulos oli, että se ei ole kuulemma viimeisen raskauskolmanneksen aikana turvallinen lääke. Eli lämmintä kättä sain..

No, hän kirjoitti mulle pitkin hampain tämän ja ensi viikon vielä sairauslomaa. Tämän jälkeen tulisi ottaa yhteyttä neuvolan lääkäriin, sillä he kuulemma hoitaavat raskautta. 

Ärsyttää! Juuri tällaisista lääkäreistä luin tuolta jostain netin keskustelupalstoilta :/ Nyt koitan vaan olla liikkeessä ja venytellä niillä neuvolan ohjeilla, jos nää kivut tästä helpottais. Kait mä koitan sitten sinne töihin mennä, saa nähdä miten siellä sit jaksaa/pystyy olemaan. Tällä hetkellä olen jotenkin ihan kypsä koko raskaana olemiseen! Olen siis yhä onnellinen tästä vauvasta, mutta tää olo ei taas ole hehkein mahdollinen. Maha alkaa olla jo sen verran iso, että se on tiellä. Onneksi vauva on parina viimepäivänä ollut hyvin liikkeessä, että ehkä siitä ei ainakaan tarvitse olla huolissaan<3

Terkuin, Lilli + hyypiö rv 24+1

8 kommenttia:

  1. No, meet uudelleen lekuriin jos ja kun kivut jatkuvat? Taitaa lääkärikuntaakin vaivata tuo niin yleinen " raskaus ei ole sairaus" ajattelu...Minäkin varasin ajan työterveydestä ensi viikolle, mietin vaan,että olisiko oikeampi paikka ollut sitten tavallinen terveyskeskus?neuvolääkärihän on seuraavaksi vasta raskauden loppumetreillä.
    B

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niin meen! Toivottavasti sulle osuu mukavampi lääkäri siellä työterveyshuollossa, joka ymmärtää näitä vaivoja. Mä kans mietin että pääseekö neuvolalääkärille tällästen vaivojen takia ylimääräiselle käynnille, vai pitääkö tosiaan mennä terveysasemalle jonottamaan? Mut tuu hei sit kertomaan miten siellä lääkärissä meni :)

      Poista
    2. Viikko napsahti sairaslomaa-itse en usko sen tilannetta muuttavan, mutta toivotaan että liitoskivut hellittävät ja kahden-kolmen tunnin yöunilla tarvitsee pärjätä sitten vasta vauvan syntymän jälkeen..

      B

      Poista
    3. No hyvä että kuitenkin viikon sait. Vaikka tuskin se tosiaan tilannetta kauheesti muuttaa. Toivottavasti pahin kuitenkin helpottaisi. Täällä taas yöt on aivan painajaismaisia, hyvä jos pari tuntia pystyy nukkumaan :( saan ainakin esimakua millaista vauvan kanssa tulee sitten olemaan. Ei siis kahden viikon saikusta oo juuri mitään hyötyä ollut...

      Poista
  2. Ps.ootko muuten hakenut/saanut jo ä-pakkausen? Mä laitoin kelalle hakemuksen melkein 3 vkoa sitten, mutta on edelleen käsittelyssä, mur!

    B

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika omituista! Mä laitoin hakemuksen viime lauantaina ja tänään kun katsoin kelan sivuilta niin siellä luki että se on postitettu. Eli varmaan ihan parin päivän sisällä ois haettavissa. Oon kuullu muiltakin, et pakkauksen on näin kesäaikaan saanu aika nopeesti. Kannattaa varmaan selvitellä asiaa...

      Poista
  3. Entä jos menet neuvolan kautta, itselleni kun tämä neuvolalääkäri sanoi että jos tulee jalkojen kanssa sietämätöntä seisoskella, niin ole neuvolaan yhteydessä. Eli ymmärsin että sieltä kautta sitten varmaan pääsisi lääkäriin joka kirjoittelisi saikkua. Kuitenkin jos olet jo siellä asiaa valitellut, heillä on tiedot ylhäällä ja saikku lienee tulee helpommin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin täytyy koittaa. Tietysti kiva ois, jos nää vaivat helpottais ja vois palata tavalliseen arkeen. Saa nähä miten ens viikolla töissä tulee menemään.. onneks ens viikolla on myös neuvola-aika.

      Poista